Forældresamarbejde
Samarbejde, bestyrelse og kontaktforældre.
Sådan samarbejder vi med forældrene:
I Sct. Georggårdens vuggestue, prioriterer vi samarbejdet med forældrene meget højt og vi ser det som et fælles ansvar, at understøtte barnets trivsel, udvikling og dannelse.
Vi vil altid meget gerne fortælle jer, hvordan jeres barn har haft det den pågældende dag i vuggestuen. Derfor sætter vi pris på små samtaler om jeres barn, når de bliver afleveret og hentet. På samme måde vil vi sætte pris på at få informationer om, hvordan jeres barn har det derhjemme, og om der er betydningsfulde ting, som vi bør vide, for at imødekomme barnets behov i den tid det er i vuggestuen.
Der vil, i den tid dit barn går i vuggestuen, være flere samtaler der tager udgangspunkt i barnets almene trivsel samt barnets sproglige udvikling. Høje Taastrup kommune anvender vi Rambøll Dialog, som er et databaseret og fælles redskab for personale og forældre, til at understøtte den gode forældresamtale om jeres barns trivsel, læring og udvikling.
Det foregår ved, at I før en samtale om jeres barn inviteres til at besvare et spørgeskema, som I får tilsendt som et link i en mail.
Der er spørgsmål om jeres vurdering af jeres barns kompetencer ud fra:
- Sprog
- Krop og bevægelse - Sociale kompetencer
- Personlige kompetencer
- Kulturelle udtryksformer og værdier
- Natur og naturfænomener
Der er også spørgsmål om jeres vurdering af jeres barns generelle trivsel og sundhed, samt jeres vurdering af det pædagogiske miljø i Sct. Georggårdens Vuggestue.
I Sct. Georggårdens Vuggestue gør vi også brug af forældreintra INFOBA til at kommunikere med jer som forældre. Hér vil I modtage forskellige informationer og der bliver løbende lagt billeder og beskrivelser af hverdagen på de enkelte stuer.
Når jeres barn starter i vuggestuen, skal I udfylde et stamkort, med forskellige oplysninger. Det er vigtigt, at I løbende opdaterer stamkortet, hvis der er ændringer.
I Diamanten har vi en forældrevalgt bestyrelse og i de enkelte institutioner et forældreråd, der består af en formand og en næstformand samt af menige medlemmer.
Formanden og næstformanden sidder både i forældrerådet og i Diamantens bestyrelse. Medlemmer til bestyrelse og forældreråd bliver valgt i maj måned og vælges for 2 år ad gangen.
Man kan kun sidde i forældrerådet, hvis man har børn i vuggestuen.
Områdebestyrelsen for det selvejende område Diamanten er arbejdsgivere for ledere og personale, og har derfor en særlig vigtig forpligtigelse.
De har samtidigt økonomisk ansvar for, at Diamantens budget overholdes.
Derudover bestyrelsen medskabere af de pædagogiske principper for dagligdagen i vores 6 institutioner.
Alle Diamantens institutioner har desuden forældreråd. Her er der også valg en gang årligt, hvor der vælges formand, næstformand, medlemmer og suppleanter.
Der sidder også 1-2 personalerepræsentanter samt leder. Forældrerådet mødes ca. 5 gange årligt i 2 timer.
Det hænger en oversigt over forældrerådet ved indgangsdøren til vuggestuen. Forældrerådet kan altid kontaktes, hvis du som forælder har noget, som du gerne vil have bliver drøftet på kommende forældrerådsmøde eller i bestyrelsen.
Vi afholder forældremøde mindst én gang årligt ud over mødet i maj, hvor der er valg til bestyrelse og forældrerådet.
Forældremødet foregår som udgangspunkt på de respektive stuer, hvor personalet fortæller om hverdagen, den pædagogiske praksis og dét der lige nu og hér optager børnegruppen. Forældremødet kan også foregå i plenum, med f.eks. oplægsholder eller lign.